ArtEZ hogeschool voor de kunsten verzorgt opleidingen in Art&Design, muziek, dans, theater en bouwkunst op meerdere locaties in Oost Nederland. Studenten hebben vanaf het moment van aanmelding te maken met een veelheid van communicatievormen: van whatsapp tot de elektronische leeromgeving.
Marintel voerde een onderzoek uit om deze communicatievormen en-middelen beter op elkaar af te stemmen.
Een combinatie van methodieken
Via internet werd het gebruik van de diverse communicatievormen geïnventariseerd, ook konden studenten aangeven wat hun ervaringen waren. Ook zijn persoonlijke interviews uitgevoerd met studenten en docenten, waarbij ingegaan werd op persoonlijke ervaringen in de diverse fasen van de studie, behoeften en wensen.
Werksessies
Vervolgens werden de onderzoeksresultaten in een aantal werksessies aan studenten voorgelegd. De klantreis van eerste aanmelding tot afstuderen en erna, was hierin leidend.
In de tweede helft van de sessies is op een interactieve wijze gewerkt aan een optimalisatie van de diverse communicatievormen, zo werd bijvoorbeeld een dashboard ontwikkeld die aan alle wensen tegemoet zou komen.
Resultaat
Artez ontving een adviesrapport met daarin alle onderzoeksresultaten: verbeterpunten voor de meestgebruikte huidige communicatiemiddelen, inzicht in de informatiebehoeften van studenten en advies over gewenste kanalen en functionaliteiten.